Gå til hovedinnhold

Sommerlig interiør


Etter det heklede babyteppet fra forrige innlegg, fristet det med mer hekling! Denne gangen ble det en gave til huset, heklet i bomullsgarn. En rund og sommerlig matte ble til. Jeg har ikke bestemt meg enda for hvor jeg vil ha den. Tror den kan bli fin foran sengen på soverommet, på barnerommet eller kanskje på badet?


Garnet er fra Stoff og Stil, innkjøpt for en tid tilbake da de hadde supersalg på det. Må innrømme at jeg ikke er spesielt imponert over garnet, det deler seg veldig mye og hver enkelt tynne tråd i garnet er slitt av flere steder slik at det vises små trådender her og der. I tillegg, når de har limt sammen merkelappen på nøstet - har de limt den fast i garnet også, slik at det er papir/lim rester på flere steder som er vanskelig å få løs. Sånn, det var klagingen ;)


Jeg la garnet trippelt (slik at jeg snarest mulig blir kvitt dette grufulle garnet, hihi) og heklet på krok nr 7. Oppskriften er akkurat den samme som på putene mine. Det er bare å hekle og hekle til du er fornøyd med størrelsen. Min matte ble 77 cm i diameter til slutt, det syns jeg ble passe. Denne ble veldig søt og dus i fargene, tror jeg må hekle en til senere i skarpe farger. Kjapt og morsomt prosjekt, og finfin gave til huset! :)


Strikkelisten min er uendelig lang, og for øyeblikket klarer jeg rett og slett ikke bestemme meg for hvilket prosjekt som 'vinner'. Luksusproblem, hihi ;)

Dere, i går ble jeg endelig tante til lille Theodor. Lykke! ♥ Han kom nesten på mamma sin 60-årsdag, som er i dag. Gratulerer med dagen mamma, og som nybakt bestemor ♥

Klem, Gry-Anette

Kommentarer

Stine sa…
Du er så flink med heklekroken :) Og ikke minst gratulerer som tante!
Grattis som tante:)synest teppet blei fint men det er veldig irriterande når garnet ikkje er som det skal:)
Bundingen sa…
Hjertelig tillykke som tante til en liten gutt! Fin matte du har hekla! Jeg hekler også som mange andre nå sommerstid.

Klem fra Ingunn
Stinemorღ sa…
Så lekkert! Lyse og sommerlige farger - selvom du ble irritert på garnet :)
Jeg har en liten plan om å hekle litt mens vi kjører rundt i bil i sommer :) har et lager av nepal som jeg tror kan bli et lekkert teppe!

Stinemorklem♥
Stinemorღ sa…
... og ja...
Gratulerer som tante til lille Theodor ♥ ♥
Så flott teppe! Og så rask du er! Vakre farger, dette passer da de fleste steder, delikat ble det! Ha en nydelig kveld
Synnøve sa…
Gratulerer som nybakt tante! Stas! :) Lekkert teppe, ser for meg at knallfarger kan bli supert på dette her. Klarer dog ikke å forstå at du holder ut så lenge med så tykt garn og stor heklenål, så jeg må nok bare beundre fra sidelinjen - selv om du uten tvil inspirerte meg nå! ;)
Mona sa…
Grattis som tante!!
Det er veldig stas :-)

Veldig søtt teppe du har laget!
Har også et slikt i tankene, og særlig nå, når vi skal i gang med oppussing av bad!
Lurer på om badet ønsker seg sånn, når det blir nytt og fint...

God kveld!
Klem Mona
Ingridstua sa…
Gratulerer så mye som tante til lille Theodor! Så koselig med famileforøkelse i storfamilien :) teppet ble nydelig! Et slikt hadde blitt veldig fint i Ingeidstua! Så nå lurer jeg på om du skal ha heklekurs! Hihi! ;)))

Ønsker deg fin fredag og riktig god helg!

Klem fra Ingrid :)
LisaM sa…
Åååååå så fint!! Nydelige sommerfarger☺

Sånn fikk jeg lyst til å lage også. Men jeg tror liksom alt sånn tar så lang tid....
Har Nepal liggende som skulle bli et stort teppe. Kanskje det kan bli små tepper/matter og puter?

Ønsker deg en super helg!
Klem

LaLa`s Loft sa…
Stili teppe, fine farger men PHU !!!! sånn garn er irriterende. Men vet du, jeg opplever ofte for tiden (faktisk på 2 av 4 nøster i går) at dahles babyull åsså har limtfast lappen i garned - skikkelig megairriterende spør du meg !!!! Ha ei fin fin helg :)
Gratulerer tante :) Og teppe ble kjempefint. Du kan jo rett og slett også ha det ute på terassen på fine dager :)
Ha en fin helg!
Anette
Kjempefint teppe i sarte sommerfarger! Kan passe godt mange steder i huset det der :)
Gratulerer som tante!
Full av Ull sa…
Juhuu, jeg er tilbake i strikke- og bloggverden ;) Jeg leste dette innlegget ditt i Italia, men det var så mye styr å kommentere på mobilen, så jeg måtte vente til jeg kom hjem. Kjempefin matte! Skikkelig dus og sommerslig, akkurat som jeg liker. Tror den passer inn hvor som helst i huset egentlig, men sikkert veldig fin på badet :)
Godt å få vekk litt "kjipt" garn fra lageret :) Limrester og papir hørtes ikke bra ut.. Idag måtte jeg bare bestille Ukas fra Pickles - genseren med striper var bare helt nydelig, synes jeg. Blir en strikkefylt sommer på meg ;)
Klem!

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.