Gå til hovedinnhold

Oppskrift MorgenGry Genser


Jeg starter uken med å legge ut oppskrift på MorgenGry Genseren som jeg lovet dere :)

Så utrolig mange hyggelig kommentarer og mailer jeg har fått! Og mange av dere har lyst til å strikke den, og da er det jo bare å telle og måle litt såklart :) Genseren er en smal og 'tight' modell, men garn/pinnevalg gjør at den er elastisk og fleksibel i størrelsen. Men du kan veldig enkelt lage den større (eller mindre), bare pass på at du legger opp ett antall masker som kan deles på 4.


MorgenGry Genser 

Garn:  250 gr Abuelita Tjukk Merino fra Pickles, jeg har brukt fargen Snøkrystall.
Pinner: Nr 6 over det hele :) 
Strikkefasthet: 15 m pr 10 cm  
Mønster: 4 omg r, 1 omg vr. 
Måling av arbeidet: Pga rillene trekker arbeidet seg en del sammen, så husk å dra litt i det når du måler – eventuelt bruk antall riller som også står i oppskriften. 

Bolen: Legg opp 104 masker og strikk vrangbord *2 r, 2 vr* i 4 cm, på siste omg øker du 8 m jevnt fordelt = 112 masker. Fortsett i mønster til arbeidet måler ca 42 cm (17 riller) eller så lang du ønsker å ha den før du begynner med armene.  Fell 8 m på begge  sidene av  genseren = 48 m til forstykker og 48 m til bakstykke. 

Armene: Legg opp 36 m og strikk vrangbord *2 r, 2 vr* i 4 cm, på siste omg øker du 4 m jevnt fordelt = 40 m. Fortsett i mønster til armen måler ca 32 cm (12 riller) eller så lang du ønsker den. Fell 8 masker under armen (4 m på hver side av omg. start) Strikk en arm til. 

Raglan: Sett alle delene inn på en stor rundpinne (=160 m) og fortsett i mønster. Sett 4 maskemarkører der delene møtes. Strikk 2 omg før du begynner med raglan slik: Strikk til 3 m før markør, strikk *2 vridd rett smn, 2 rett, 2 rett smn* Gjenta det samme når du kommer til de andre maskemarkørene, dvs 8 m felt.  Strikk en omg uten raglanfelling. Fortsett med å raglanfelle annenhver omg (Felling på rilleomg: 2 vridd vrang smn, 2 vrang, 2 vrang smn) til du syns halsåpningen er passe. Jeg strikket til det var to masker mellom maskemarkørene på sidene. Strikk så *2 r, 2 vr* i 3 cm og fell løst av. Sy sammen under armene. Ferdig MorgenGry Genser! :) Som nevnt, rillene gjør at genseren trekker seg en del sammen.  Jeg dampet/strøk genseren mens jeg dro i den for å få den slettere og lengre. Da blir den heller ikke så ’boblete’ ;)

Lykke til! Og så vil jeg veldig gjerne høre om du prøver deg på denne, slik at jeg kan komme å titte på din MorgenGry Genser :)

Ha en fin uke alle sammen! Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Quiltefeen sa…
En nydelig genser på en vakker dame.. :) Den ser jo bare helt herlig ut, og så delikat i hvitt..
Denne skal jeg skrive meg bak øret, og legge i to-do lista mi.
Takk for at du deler..
Ha en super uke!
Klem, Kristin
Anonym sa…
Kjempe fin genser! Nydelig på deg!
Ein tynn og varm genser er noke ein alltid treng!
Ha ein fin dag
Så fint at du har lagt ut oppskrift. Denne syntes jeg var så fin. Gleder meg til å strikke den etterhvert!
Unknown sa…
Genseren er bare så utrolig lekker.
Prøver nok oppskriften etterhvert om ikke ganske snart :-)
Tovepia sa…
Ojameg, den var lekker!! Nydelig i hvitt og perfekt på deg!
Håper jeg kan låne bilde og linke til oppskrift, for denne var nydelig!
Litt av et stunt under her også:))
Ha ei fin uke, klem fra mæ;)
Ewa sa…
Nydelig :) ewa
Vibeke sa…
Jippy! Den skal strikkes! I mitt favoritt garn er Abuelita tjukk merino! Takk!
Full av Ull sa…
Hurra, nå ble jeg glad! Denne skal jeg strikke med en gang jeg er ferdig med God morgen-genseren. Synes din litt mer tettsittende modell ser utrolig fin ut, og da jeg så at du skulle komme med oppskrift, så ble garnet fra Pickles bestilt med en gang ;)

Utrolig koselig å hilse på deg på lørdag, forresten :) Og jeg er såå fornøyd med den rosa saueluen jeg kjøpte. Gikk å prøvde den hjemme flere ganger da jeg kom hjem, og bare "Se så fin jeg er" til samboeren hele tiden, hi hi :)

Ha ei superfin uke, klem fra Martine
Birgitte sa…
Så bra at du la ut oppskriften! Denne går rett inn på ønskestrikkelisten min! :)
Synnøve sa…
Åh, tusen takk! Kan du si noe om garnforbruk? Jeg har et lite lager av pickles extra fine merino som ligger an til å bli en MorgenGry..... ;)
Stinemorღ sa…
Du er så søt som deler oppskrift ♥
Genseren er lekker!

Ang mariussokkene mine så er oppskriften fra det nye mariushefte til Sandnes - så da er det bare å sette i gangen med å strikke sokker, frøken :) hihi

klem ♥
For en nydelig genser . Den fikk jeg jammen lyst å strikke.
Jannelaga sa…
Så fin!. Kva størrelse er det du har lagt ut oppskrift på? S eller M?
Blåbærlina sa…
Å, nå ble jeg glad, for denne likte jeg så godt!
Du er jo helt nydelig i den, så ikke rart vi liker den :O)
Snilt av deg å gi oss mulighet til å strikke likedan... Er det forresten noe annet garn du vet kunne passe? Om man da ikke bare bestiller på Pickles - det er vel det enkleste og beste?
Takk for koselige kommentarer inne hos meg, du alltid så koselige ord på lur! :O)

Ha en super tirsdag!
Klem fra Nina
Nydelig genser! takk for atvdu deler oppskrift!! DEnne skal jeg prøve meg på en gang! Basta
Kirsti sa…
Så utrolig lekker denne var! Nå vet jeg hva neste strikkeprosjekt til meg selv blir:) Takk for fin oppskrift!
Sissel sa…
For en lekker genser! Tusen takk for oppskrift og bilde! Denne skal jeg jammen stikke til meg selv i blått, tror jeg!? Skal legg den på min blogg og linke til deg! :))
Ha en riktig fin dag!
knitnetty sa…
Takk for at du deler mønsteret med oss!
Den er så "ljuvligt fin" som man sier på svensk.
Anonym sa…
Hvilken størrelse strikker du? Jeg bruker størrelse s-m i klær..
G-Anette sa…
Hei, jeg bruker som regel S i klær, og genseren er nok også en S. Men veldig elastisk da :)
Kjempefin blogg du har, den har jeg lagt til på min blogg ;)) Genseren var knalltøff. Er på " To do" listen min nå :))
Jane sa…
Kjempefin genser og flott blogg du har :)
Anonym sa…
kjempe fin genser =)kunne tenkt mæ den, men da må æ nok lage den litt større.
Eilen sa…
Kjempefin genser! Som jeg fikk lyst til å strikke selv. :) Lurer derfor på om genseren strekker seg mye etter at du har brukt den litt?
G-Anette sa…
Hei Eilen og takk for hyggelig kommentar. Beklager sent svar fra meg. Har ikke brukt genseren så mye enda, men så langt er den veldig fin. Garnet er så lett at jeg tror ikke den vil 'sige' så mye som mange andre garn gjør.
Lykke til :)
Gry-Anette
Eilen sa…
Takk for svar, Gry-Anette! Da blir det garn-shopping i morra. :)
frøken ij sa…
Den så skikkelig digg ut! :)
Anonym sa…
Hei!
Kjempe flott genser, som eg må spøta!
Kor mange garnnøster brukte du på denne jumperen??

Helsing ei spøteglad frå Jæren!
Anonym sa…
UPS.. ved litt nøyare lesing såg eg no mengde garn :)
Helsing spøtegald frå Jæren :)
Den skal jeg så absolutt strikke, bare jeg blir ferdig med mine påbegynte prosjekter:)
Har lest litt på nettet om dette garnet og det er mange som sier at plaggene nupper lett og ser fort "godt brukt" ut? Hva er din erfaring?
Anonym sa…
[url=http://seotools.overblog.com/]seo tools[/url], It's the best most of these scrapebox may very well consumers here in cellphone bottle of wine! i will therefore , recomend these my girlfriends so that you can each of these who would like to use them. i personally use consumers at high school,dances just about anyplace! will not simply because are typically sweet nevertheless negative thing is these companies flap straight down on the other hand just don't consideration these are generally very nice
as i a tad too really like changes a lot this [url=http://seotools.overblog.com/#seotools]seo tools[/url]. Could probably not pick up this foot or so hooked on my personal width or the second of all size-up.
I love these people! They are simply brilliant cute and additionally add on stand out toward the best fancy dress outfits! People chance a minor key despite the fact that...obviously order the actual length and width reducing due to the best conventional [url=http://backlink2013.overblog.com/]backlink software[/url] overall size.
i aquired most of these seo tools, the sides hl downward and even spot easily enough. i examine recomend possessing all these, look at that vintage short/tall by x back button
I actually like these seo tools .Hope this helps everyone interested.
Anonym sa…
[url=http://seotools.overblog.com/#seotools]seo tools[/url], I prefer backlink software. I've Twelve twosome but including. This is basically the many great link building tools formulated. If you dont enjoy a match I really recommendations anyone to order travel Because. Each and every colour it really is the actual corner Need to get. My partner and i click here web site every day to be sure Im not left out a color in doing my storage room. I recommend lots of get backlinks nevertheless primarily types I actually bring in are often the antique appearance. I am aware his or her's quite expensive however Definitely definitely worth capital. Retailer Until you Reduce is actually our motto. :)
jolie proxies for scrapebox livr¨¦ rapidement, vendeur s¨¦rieux alors compr¨¦hensif , merci
I prefer the scrapebox!! They may superb to offer in a frosty occasion. I really would supply any of them throughout bad as well as ideal due to the fact sequins may fall off. I've had ours for an estimated 8 weeks, pull these people with regard to two times a 7-day period, and have YET to look at a sequin go away! This is real MUST-HAVES!
I am sure men and women will appreciate seo link building.
Everyone loves the product. It turned out superb, it'll make you are looking for another. [url=http://backlink2013.overblog.com/]get backlinks[/url] will certainly simply turn an item of clothing because of nothing to something.
Mallemolin sa…
Då er eg endelig ferdig med MorgenGry genseren! Tusen takk for at du delte oppskrifta! :) Er veldig fornøyd med fasongen, men ser den allerede har begynte å nuppe. Har du opplevd det samme med dette garnet?
Nå har jeg strikket min egen morgengry genser. Takk for oppskriften, har linket til deg på bloggen min :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.