Gå til hovedinnhold

Riller og diller


Jeg har funnet meg (enda) ett favorittgarn! Da jeg var innom Maus Garn på Lillestrøm tidligere i år, kom jeg over Helårsgarn fra PT. Det er 100 % bomull, men det hverken så ut som eller føltes som ren bomull. Det var utrolig mykt og det virker så mye lettere enn annen bomull. Jeg kjøpte bare med meg 5 nøster (forstå det den som kan...!) og har siden da ruget på disse. Hihi ;) Men nå var tiden inne. 5 nøster begrenser jo prosjektet litt, men valget falt på ett enkelt rillestrikket sjal.


Man legger opp 3 masker, øker en maske i begynnelsen av hver pinne og strikker til passe størrelse eller til det er tomt for garn - som det ble i dette tilfellet. De siste omgangene var lange! Føltes som fleeeeeere hundre masker ;). Men jeg syns det ble fin størrelse på sjalet, det viktigste var at jeg kunne ha det to ganger rundt halsen. Ser at blåfargen blir veldig ulik på bildene, den mest riktige er der jeg har sjalet på meg.


Den beste måten å få til en elastisk og pen felling syns jeg er denne. Fellingen tar tid, men det er verdt det!
Jeg forelsket meg fullstendig i garnet, så jeg måtte innom alle garnbutikkene her i Tromsø for å se om de kunne ha det her. Og tenk, i den garnbutikken som ligger lengst unna meg - der hadde de en liten hylle med det! De hadde ikke alle fargene, og litt få nøster av en del farger men jeg fikk da med meg hjem litt ;) Halvparten av nøstene er allerede brukt, jepp jeg har dilla! Mer om det senere :)


Husker dere mine to supermyke nøster med merinoull innkjøpt i Paris? De var ikke kjøpt til meg selv, men som gave til min lue-sydame. Hun strikker de nydeligste sokkene - og her ser dere resultatet av Paris-garnet. Lekkert! ♥

Fredag reiser jeg, min snille mamma og alle luene på Nord Norsk Villmarksmesse i Bardu. Gleder meg masse! Så titt innom oss om du er der :)

Ønsker dere ei flott uke og helg, sees neste uke!
Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Nydelig sjal og flott farge!! Herlig sommerplagg!!!
Stine sa…
Det enkle er ofte det beste :)
Stine sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tovepia sa…
Dette er mine favorittsjal; jeg har flere og de er jevnlig i bruk;)
Nydelig farge, og garnet så flott ut.
Lykke til på messa, klem;)
Sanne sa…
Flot,enkelt sjal i en dejlig farve.
Unknown sa…
Kjempeflott sjal i en nydelig farge... :O)

Jeg også liker Helårsgarnet til PT veldig godt..., strikket bl. annet en vest til Bertine i fjor sommer. Lett og myk er den. også er det så mange herlige farger i dette garnet!

Ønsker deg en fin tur til messe i helgen, håper du selger maaaaange luer... :O)
Synnøve sa…
Lekker farge på sjalet! Blått er flott :)
Flott sjal i fin farge!! Har ikkje fått prøvd det garnet enno:)
LaLa`s Loft sa…
Å, ble nesten litt sånn vintersugen - for et hærlig skjal. Tror kanskje du gav meg mitt neste prosjekt :) Hærlig farge og :) Digger forestn headern din, den er så myk og kos i fargene :)
Det enkle er ofte det beste;) kjempe fint sjal;) flott farge (på det bildet der du har det på deg)
Ha en fin kveld;)
Lisbeth sa…
Så lekker farge!
Disse enkle sjalene er jeg og glad i, har strikket slike i flere varianter.
Nydelige sokker oså, fint mønster:)

Fin uke til deg og!
Klem
fin sjal, den ser så mjuk ut :) jeg tror at iblant noen navner den baktus ;)
hilsen fra Aleksandra
Blåbærlina sa…
Så nydelig du er i det lyseblå sjalet, fint med rillestrikk!!
Det passet jo perfekt til den hvite skjorta :O)
Har strikket etter samme oppskrift i annet garn og tykkere pinner. Likte dette!! takk for inspirasjon :O)

Og Parisgarnet ble brukt på fineste måte ser jeg, superfine sokker, er imponert :O)

Lykke til i Bardu da!!

God helg og klem fra Nina
Weee, nydelig sjal til ei nydelig dame. Flott sjal og flott farge til deg :) Garner ser veldig mykt og behagelig, takk for tips!

PS - så stilige sokker det ble av det garnet, skjønner at dere to er en svært så aktiv og kreativ duo. Herlig! :D

God tur på messe igjen og lykke til med salget!!! :)

Stor klem, Eli Kristin
TinaF sa…
Kjempefint skjerf!! Herlig farge :)
Vilma sa…
Du ligner en engel :-))
Marlene sa…
For et utrolig lekkert sjal! Trenger ikke være så veldig avansert for å få et flott resultat! :) Kanskje jeg skal prøve meg på et slik selv. Endag. ;) hihi.. Først er det andre prosjekter som må gjøres ferdig...

Håper du får en finfin torsdagskveld. Snart helg!! :)

Klem
A-H sa…
Så nydelig sjal, et perfekt "ha med seg overalt strikketøy" også:) Gjett hvem som må i garnbutikken i morgen:)Jeg har lenge lurt på hva jeg skal strikke, det klør litt i strikkefingrene nemlig!! Takk for inspirasjon:)
Flott sjal i flott farge og kjempefine sokkar. Ønskjer deg ei fin veke.
Frihet sa…
Så fin farge!!! Ja enkelt er best ;)
swimzy sa…
Åh utrolig lekkert skjerf og så nydelig farge :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.