Gå til hovedinnhold

Røde epler og heklerier


Sol og varme kom endelig til oss her nord og med sola kom også heklelysten til meg! Noe den gjør hvert år på denne tiden :) Det vil si, jeg har faktisk strikket ett skjerf/sjal siden sist også, men trådfesting og siste finish må til før jeg kan ta bilder. Og det er jo ikke noe hast egentlig. Å bli ferdig med ett skjerf akkurat nå mener jeg :)


Boleroen er heklet til Anna. Hun er skikkelig kjolejente på sommeren og da er det kjekt med noe over skuldrene på litt kaldere dager. Jeg hadde sett for meg en lys, lett bolero. Kanskje i offwhite eller dus rosa, da hadde den passet til mange kjoler hun har. Men Anna vil fortsatt bare ha rødt, og jeg kan jo ikke gjøre annet enn å høre på henne da :)

Oppskriften finner dere her. Den er på engelsk, men man kommer veldig fort inn i engelske oppskrifter. Jeg har heklet i Drops Cotton Light. Oppskriften var til ett mye tykkere garn og krok nr 6, men det syns jeg så veldig tykt ut til en bolero. Så jeg valgte tynnere garn og krok nr 4, og heklet str 6-8 år til min snart 5-åring og det ble bra! :) Eple-knappene er kjøpt på en lokal sy-butikk, syns de passet så fint!


Dette var enkel og morsom hekling, og ett fint lite sommerlig prosjekt. Og selv om hekling ga mersmak, er det igjen strikkepinnene som er tatt frem. Men jeg merker at farten og lysten ikke er helt den samme som den har vært. Hva med dere, blir det mindre håndarbeid på denne årstiden? 



Med denne søte Lambi'en ønsker jeg dere ei super uke! Minner også om min give-away ;)

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Quiltefeen sa…
Den ble kjempefin!! Klart hun må få rød bolero..:)
Ha en fin uke.. :)
Tovepia sa…
Nyydelig! Både modell og vest! Herlig rødfarge.
Her er tempen slik at jeg strikker jevnt ennå;))
Ha ei fin uke, klem;)
Marlene sa…
Nydelige boleroen!! :)
Så glad jeg datt innom deg, for her var det MYE fint!
SÅ mye jeg fikk lyst til å sette igang med med EN gang. Hihi.. ;) Tror nok det blir laget både luer, kurver og forskjellig herfra.. Takk for inspirasjon! :) Herlig blogg!

Klem :)
Lisbeth sa…
Nydelig jente og super bolero :)
Ha en fin uke!

Klem fra Lithe
Line sa…
Den var utrolig søt! Så stolt og glad hun ser ut!
Jeg strikker året rundt, jeg - men jeg skifter garn fra ull til ull/bomullblandinger og myk bomull.
Guri sa…
Boleroen var kjempesøt! Og jenta di kler jo virkelig rødt! Nydelig er ho!
Strikker mest om vinteren? Ikke denne jenta nei! Her går strikkepinnene varme hele året!
Ha en fin uke! Stor klem til deg :)
Hilde. sa…
Hei. Kjempe fin bolero, nydelig i rødt. Jeg har prøvd å legge igjen kommentar i give-away en din, men finner ikkje "knappen" publiser kommentaren min..... Får prøve igjen. Ser den er her....
Anonym sa…
Herlig bolero du har heklet! Hun er jo utrolig fin i rødt da :-) Morsomt at de vet hva de vil og hva de liker.. (i alle fall når det kommer til farger og liknende ting.. he he)

Jeg blir alltid inspirert hos deg - takk for det! Nå står denne på listen sammen med litt for mye annet.. :-)

Når det gjelder strikking og sommer så bytter jeg til lettere plagg i ull eller bomull - gjerne hekling som deg:-) På tide med hekling kjenner jeg!

Ha en fin uke!
Klem
Bundingen sa…
Så fin hun ble i den røde boleroen! Frisk og glad farge på den. Her strikkes det året rundt, og så kaldt som det er nå blir jeg ikke akkurat svett på hendene.

Ha en strålende tirsdag!
For en vakker bolero;) og så fint det ble med de knappene:) hun viser seg i å ha god smak;)
For en vakker bolero;) og så fint det ble med de knappene:) hun viser seg i å ha god smak;)
For en vakker bolero;) og så fint det ble med de knappene:) hun viser seg i å ha god smak;)
For en vakker bolero;) og så fint det ble med de knappene:) hun viser seg i å ha god smak;)
Nydelig bolero, den fekk eg lyst til å lage:))
Flotte jenta med lekker rød bolero! Den var sommerlig og passe tykk, så fint mønster også! :)

Jeg tror jeg strikket på meg senebetennelse tidligere i vinter, så jeg har ikke strikket eller laget noe før et teppe med bestemorruter ble heklet forrige uke. Herlig å ha noe arbeid på krok/pinner igjen, så jeg får prøve meg igjen. Det er ellers mye som skjer, så tiden er mindre til sånt nå med lyse og aktive dager! :D

Ha en flott tirsdag! :)
Stor klem, Eli Kristin
Blåbærlina sa…
Veldig fin liten bolero!! Den rødfargen kledte hun kjempegodt, dere har god smak begge to! Veldig søt og proff modell du har :O)

Får også mer heklelyst innimellom, og merker egentlig også at man ikke får produsert like mye på gode sommerdager...eller i det hele tatt på denne årstiden-
da holder det hardt innimellom å gjøre ferdig større strikkeprosjekter....
Syns du er både kreativ og produktiv og lager mye fint og mye forskjellig :O)
Inspirerende!!

Nyt finværet, så venter jeg spent på å se sjalet/skjerfet ditt, hehe..

klem fra Nina
Fiiiin!!! Så flink du er med heklekroken - innser at jeg aldri har heklet plagg. Holder på å knote med en ugle, men syns ikke det er så lett å følge heklemønster. Så - inspirerende å se et så fint heklet plagg!

Jeg er en av de som strikke uansett årstid, men det blir litt mer bomullsgarn enn ellers i året, når varmen endelig kommer. :-)
Synnøve sa…
Frøkna var jo utrolig fin i rødt, da :) flott bolero! Det blir nok litt mindre strikking på denne årstida, spesielt fordi det ikke blir så mye tv-titting. Tv + strikketøy = sant ;)
Stine sa…
Kjempe søt bolero! Jeg hakke peiling på om jeg strikker mindre om sommeren for lærte å strikke "på ordentlig" i fjor sommer! Må det bli mange fine strikke-sommere :)
For ein sjønn bolero. Den fekk eg og lyst å hekla, sidan eg og har ei kjolejenta...kan ikkje huska sist ho hadde buksa på :)
Kanskje litt mindre håndarbeid om sommaren, då ein vil vera ute, men kvifor ikkje spøta ute på terrassen?

Ha ei fin veka vidare :)
Charlotte sa…
Heisann. Jeg fant veien hit via bloggen til Ane, og glad er jeg for det. For en herlig blogg du har, og så mye fint du produserer :) Gleder meg til å komme innom her flere ganger, og ikke minst å lese litt mer her inne for å gjøre meg mer kjent :)
Stinemorღ sa…
Du hekler så mye vakkert ♥
Nydelig farge! Lille Anna kler virkelig denne fargen!

Herlig bilde av det lille lammet, hihihi... Kanskje noe for Alfakrøll?!

klem ♥
kırmızı bolero çok güzel prenses çok tatlı..
Lekker bolera og rødt er tøft! Denne skal jeg hekle til min femåring også!
hjertemynthe sa…
Ja denne ble supersøt <3! Disse boleroene er kjempesmarte i disse kjoletider, det blir noen antall av dem i dette huset også når begge jentene insisterer på å ha kjole på så og si hver dag ;) Men denne har jeg også lyst til å prøve meg på, den var NYDELIG!
Ellen Marie sa…
Bli med på give away på vår blogg!

http://ullogsaker.blogspot.no/2012/06/give-away.html

Ull og Saker
Miriam sa…
For en fin bolero! :)
Ane sa…
Denne var jo bare supersøt. Skikkelig sommerlig. Og de eple knappene var knallfine. Knapper er så gøy! Det kan gjøre så utrolig mye med et plagg, sånn som her. :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.