Gå til hovedinnhold

Bare til pynt


De fleste ting jeg strikker og hekler har jeg en plan med. Enten en mottaker eller at det skal brukes til noe spesielt. Vesker er jo absolutt en fin bruksting, og jeg har egentlig alt for mange ;) Jeg har lenge sett på denne supersøte vesken inne på Garnstudio, men siden den ikke var helt min 'veske-stil' så har det bare blitt med tanken. Jeg er veldig glad i den romantiske og lyse stilen, men bare i heimen - ikke til meg selv.


Så hva gjør jeg da, jeg hekler en veske til heimen! Bare til pynt. Den skal få henge på denne knaggen, på utstilling. Ikke blir den skitten, ikke blir den fylt med jente-rot og ikke blir den lagt nederst i en skuff. Den skal få være søt og ubrukt så lenge den lever. Eller...kanskje en dag får den en ny eier, men det må være en eier med romantisk stil - og som syns dette er den nydeligste vesken noensinne ;)


Oppskriften på pynte-vesken finner dere her. Der har de brukt silkeband, men jeg syns det ble finere med heklet band. Garnet jeg har brukt er (igjen) Helårsgarn fra PT. Ikke overraskende var det helt nydelig å hekle med, da garnet ikke delte seg og heklingen gikk som en lek. Og flere helårsgarn-prosjekter dukker opp i mitt allerede overfylte hobby-hode ;)

Over helgen reiser vi på en ukes ferie, så da blir det litt feriemodus på bloggen også. Men det blir en del bilkjøring = strikketid :)

God sommer til alle som er innom!

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

lena sa…
Åhh sukk, den var nydelig! Skjønner godt du vil ha denne på pynt! vi har alle forskjellig stil. jeg er både og, og hadde defintivt brukt denne hvis jeg hadde heklet den!:)
Stine sa…
Så herlig! Er mye jeg og syntes er veldig fint men som ikke passer til meg som person. Men dette var rett og slett smart! Meeeeeget godt tips! :)
Tovepia sa…
Den var kjempesøt og lekker! Jeg er nok litt der selv, at det kan bli for romantisk, men hadde jo vært en søt detalj til dongerybuksa også denne;)
Skal selv på biltur til helga, og håper og strikke ferdig et erme..om ikke annet:)
Ha en fin ferie, klem fra mæ;)
Mona sa…
Kjempesøt veske!!
Jeg hadde nok også brukt denne lille skjønnheten, hadde jeg heklet den!!
Her går det i kjole-hekling, og det tar litt tid, men veldig morro!!
Håper du får en fin biltur i helgen! God ferie!!
Klem fra meg
LaLa`s Loft sa…
Enig, denne er kul pynt, skikkelig fin, men den hadde nok blitt pynt her og. Jeg derimot har en veninnde som hadde elsket den som veske :)Ingen dum ide det der, har sett mange fine vesker, men tenkt at jeg ikke kom til å bruke de.... Kanskje pynt ja :)
God ferie til dere, håper du finner noe å strikke på veien ;)
Guri sa…
Riktig søt veske! men det var jo en lur idè å ha den til pynt!!!
God ferie til deg!
Frihet sa…
Så fin den var!!!Du får gi den bort i gave etterhvert ;)

Nyt dagen!!
Hilde sa…
Så fin veske :) Den passer nok vel så godt til pynt som til bruks ;)
Jeg legger meg til som følger hos deg og leser litt mer :)
Anonym sa…
Så fiiiiiin!!! Du er flink altså, skikkelig flink :-)

Du koser deg fælt med Helårsgarn, det må jeg jammen prøve...

Klem og god tur!!

PS: vi skal også på en ferietur over helgen, gleder meg til strikking jeg og, håper jeg ikke blir spurt om å kjøre litt.. hi hi
Bundingen sa…
Supersøt sommerveske! Ser for meg at denne kunne være et fint følge til sommerkjole og sandaler på et hageselskap. Men den er fin til pynt også.

God tur! Jeg driver også og pakker for lang biltur i morgen.

Ha en fin sommerdag!
BrittB sa…
Nydelig heklet veske! Ser at du har laget veldig mange fine ting, både i strikking og hekling! Her er det mye inspirasjon å finne! :-)
LillaPanter sa…
Nydelig veske! :)
Du må ha god ferie og så gleder vi oss til å se hva du strikker underveis etterpå :)
Misemor sa…
Skjønner godt du falt for den. Jeg hadde heller ikke kommet til å bruke den, sånn rent praktisk, men den er jo alldeles nydelig å se på! Lurt å lage den til heimen da, så får du sett mye på den. =)
Du får ha en aldeles nydelig ferie!
Klem ToneB
Så fin den var! Og nå fikk jeg en ide.... Sikkert fin å henge i gangen til å ha votter etc i til vinteren.... Eller oppbevare solkremen i? Mulighetene er mange! Heldig du som har fått tak i det garnet. Spørs om jeg må kjøpe det på en nettbutikk, for jeg finner det ikke her i Bergen...
God sommer!
klem fra Sissel
Rosehagen sa…
Hei på deg;)
Så kjempesøt;)
God ferie, gleder meg til bildene fra bilstrikkingen;)

Klem fra Ann-M.
Randi sa…
Heisann. Så koselig kommentar jeg fant på bloggen min etter ferien :-) Jeg skal sende deg adressen min :-)

Utrolig søt veske dette. Jeg har også heklet meg en sånn. Fin til sommerbruk.

God ferie!
Birgitte sa…
Så søt veske! Greit å kunne lage ting uten å ha en plan for de:) Syns vesken fungerte veldig fint som pynt jeg da. God ide av "smått og stort" å benytte den til litt småoppbevaring:)

Ønsker deg en fin ferie:) Gleder meg til å se resultatet av bilstrikkingen:)
Villblomsten sa…
Nydelig veske :-)
og så mye annet flott du har laget også :-)
Ha en fin dag :-)
Den er bare sååå lekker! Smart å lage ting for å henge til pynt også.
mimouna sa…
Så søt den var, og ingen dum ide å bruke den til pynt. Her i huset hadde den nok blitt fylt med ett eller annet rimelig fort da, sånne vesker er farlig fristende å stappe rot nedi. Eller garn. ;)

God sommer!
knitnetty sa…
Veldig søt veske. Jeg har sett på den og har nesten begynt på den opp til flere ganger. Og siden du snakker så godt om Helårsgarn - må jeg kjøpe noen nøster og prøve ut garnet og hekle meg vesken. Det blir spennende.
Kos deg i ferie.
Så utrulig søte den er :)
Eg har faktisk kjøpt garn til den veska for to år si, men har ennå ikkje starta på den :p
Men no når eg ser kor søte den er, så får eg kanskje litt insperasjon til å begynne på den :)
Kjempe lurt å bare ha den til pynt ;)
Stinemorღ sa…
Nydelig ♥
- den vil virkelig pynte opp der den henger så pent på knaggen.

Håper dere får en flott ferie!
Og strikketid i bil er bra :) - tenker at du kommer til å trylle fram noe spennende!

klem ♥
Blåbærlina sa…
veldig, veldig fin heklet veske!!
Må jo få prøvd dette garnet som du liker så godt, deilig med sånt som ikke deler seg når man hekler.
Syns også det ble kjempefint med heklet band, enig i at det er finere enn silkeband. Og veska passer jo supert pynt...men sikkert mange som vil synes dette er den nydeligste noensinne :O)

Godt å se flere som har litt overskudd av vesker, hmmm... :O)

og overfylt hobbyhode, yes, det kjenner jeg til :O)
blir av og til på kokepunktet her
i valget mellom alle prosjektene. Det er da ønsket om flere armer kommer fram.... :O)
Kos deg med bilstrikk og ferie!!
Petronella sa…
Kjempesøt veske. Skjønner godt at du bare måtte lage en sånn til pynt. Av og til så må man bare :-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.