Gå til hovedinnhold

Absolutt grønn


Som nevnt i forrige innlegg, mitt favorittgarn for tiden er Helårsgarn fra PT. Tykk og myk bomull i deilige farger! Størstejenta Emma var med da jeg skulle 'hamstre' litt av dette herlige garnet. Og tror dere ikke de hadde Emma sin absolutte yndlingsfarge! En gress-grønn farge som var en fryd for øyet under strikkingen! Vanskelig å få frem fargen på bildene ser jeg, den er mye skarpere og flottere i virkeligheten.


Det bare måtte bli en tunika! Den ble til underveis, inspirert av God Morgen Genseren som jeg strikket tidligere. Oppskriften er jo ikke fulgt men rillene som pynter opp glattstrikken er inspirert derfra. Strikket på pinne 4,5 og det gikk med nesten 7 nøster. 2 røde knapper som pynt på kanten nede, det skal ikke mere til for å forandre uttrykket litt syns jeg :) Emma var på klassefest i dag, og da ville hun ha sin nye tunika på seg. Det finnes vel ikke noe som kan varme en mors strikkehjerte mer enn det! ♥


Til slutt ett nydelig bilde av bestevennene Emma og Sofie. Når Emma legger seg om kvelden går det bare ett lite øyeblikk, så går Sofie etter henne og legger seg sammen med henne i senga ♥

Ha ei flott uke jenter, håper kreativiteten blomstrer og prosjektene står i kø! :)

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

TinaF sa…
Herlig tunika på nydelig jente! Utrolig flott farge!
Birgitte sa…
Kjempefin farge på nydelig tunika! De to røde knappene ga en fin kontrast:) Fin jente du har:)
Lisbeth sa…
Herlig tunika :)
Og så fine bestevenner <3

Lisbeth
lena sa…
Så fantastisk flott!!!! Nyyydelig grønnfarge, og fine bilder!!
by Vero sa…
Herlig grønn tunika på ei fin jente :) Røde detaljer på grønt gjorde susen!
Ingunn sa…
Hei... Eeeeelsker bloggen din :) Du er på "favorittene mine" :):) Bildene av denne tunikaen, gjør at jeg har lyst til å lære meg å strikke etter mønster...tror jeg skal prøve :):)
PS:Tusen takk for herlige ugleluer som kom i posten for litt siden...vi er såå fornøyd.

RIKTIG GOD SOMMER!!
For en enkel, og knallgod effekt! Stilig! Og flotte bilder!
Tovepia sa…
Nydelig og søt modell du har, og lekker tunika!! Likte så godt de røde knappene du hadde sydd på, flott!
Rillene gjorde også plagget, og god modell med raglanfelling;)
Nyt ukeslutten, klem,)
Strikkepiken sa…
Oy! Så fin! Likte veldig godt de 2 røde knappene, dem endra liksom alt :)
Herlig grønn tunika...pyntet ekstra opp med de røde knappene...
Noe sånt kunne jeg tenkt meg selv:)

Ha en fin uke videre
Ann-Charlotte
Myrte ♥ sa…
Fiiin tunika, og skjønn jente og pusekatt :)
tantemaraj sa…
Så flott tunika! Å så gøy når hun selv velger farge og bruk;) Håper på mange varmere dager her i nord fremover til deilig bomullsbruk!
Vilma sa…
Fantastisk grøn farve , garnet kender jeg ikke , det må købes når jeg rejser til Norge i næste uge !

Ønsker fabrikanten og familie en dejlig weekend !

Rille klem / Vilma
Synnøve sa…
Den var utrulig fin!! :) Og passa veldig godt på ei kjempe søte jenta! Grønt er skjønt...
Stine sa…
Frisk genser til en sommerfrisk jente! Likte veldig godt den røde detaljen :)
Stinemorღ sa…
Så stilig! Helt perfekt til den skjønne jenta ♥ fargen er jo bare helt knall!
Blir helt varm om strikkehjertet jeg også :)

klem ♥
For en flott tunika:) kjempe fin farge! For et søtt vennepar;)
Ane sa…
Kjempe fin genser. Denne fargen er så nydelig. Og jenta kledda den knallgodt. Ha en fortsatt fin dag. :)
LaLa`s Loft sa…
Så lekker den var :) Skikkelig godfarge...... Din god morgen genser var og fin, tror jeg må ha meg en sånn til vinteren :)
Bundingen sa…
Nydelig jente med fin tunika! Bildet av Emma og pusen var også knallgodt. Skjønner godt at mammahjertet svulmer av stolthet!

Ha en fin kveld!
Blåbærlina sa…
Å, skikkelig kosebilde av Emma og Sofie, koselig med sengevenn!!

Nydelig jente og nydelig tunika - og i tillegg min yndlingsfarge grønn, dette likte jeg kjempegodt!!
Inspirert? Absolutt!
Burde vel dessuten prøve dette garnet, vel?

Og ja, prosjektene står i kø her, vanskelig å prioritere :O)

Ønsker deg fine sommerdager!!
Klem fra Nina
Unknown sa…
Utrolig kul tunika, nydelig modell. Og så blir jeg så imponert når du kommer på og sy å 2 røde knapper som blir prikken over I-en :-)
Vibeke sa…
Wow den tunikaen va bare kjempelekker :) Må innom bloggen din iallefall en gang i uka for å se om du har lagt ut bilde av dine siste prosjekter. Spennanes å følge med. Grønnfargen va bare så hærlig, kunne tenkt meg den sjøl :)

Ha en super sommer :)
Synnøve sa…
Åh, så utrolig lekker denne var!! Litt voksen tøysetopp - jeg holder på med en tøysetopp nå og så umiddelbart likheten :) ..ingen dum ide å droppe stripene......! wow, nei denne var lekker altså!
LivM sa…
Så sprek den ble og i en herlig farge. Nydelig modell da og ekstra hyggelig å strikke når de blir så glade for å få noe hjemmestrikket :-)
gyldenkron sa…
Nydelig genser, nydelig farge, nydelig pus og ikke minst nydelig jente!
gyldenkron sa…
Nydelig genser, nydelig farge, nydelig pus og ikke minst nydelig jente!
Miriam sa…
Utrolig fin tunika! Herlig farge, og de røde knappene var virkelig prikken over i`en :D
Siri sa…
Alle de andre har sagt det jeg skulle si! At du er kjempeflink og har en inspirerende blogg :)
Takk for at du blogger om de fine tingene du lager!
Misemor sa…
Nydelige pusen og nydelige jenta! Og så herlig med litt ordentlige farger, den grønnfargen er jo helt i skuddet for tiden. =)
Klem ToneB
Guri sa…
Skikkelig fin tunika ble det! Herlig med sterke farger, synes jeg.
Helledussen, smeeelt! ♥ Så fresh og herlig GRØØØØNN tunika, passet så flott på nydelige jenta! Skjønne bilder av henne med nye tunikaen sin - og ikke minst det bildet med pusen. Blinkskudd! :)

Skjønn og romantisk veske til hjemmet over der, thi-hi! Syns det er rart om det ikke er ei snuppe som vil begynne å bruke den snart.... ;)

God ferie!!
Stor klem, Eli Kristin
Anonym sa…
Oioioi, så utrolig flott!
Felisi sa…
Flott tunika! Jeg er imponert over at du strikker noe sånt uten oppskrift...
Tonje sa…
hei:)
flott tunika du har strikka:)
Har du en oppskrift jeg kan bruke? Tenkte på å strikke en sånn til jentene mine.
G-Anette sa…
Hei Tonje, og beklager sent svar. Tunikaen ble til underveis så har dessverre ikke skrevet ned noen oppskrift. Akkurat nå er tunikaen ikke i huset, men jeg kan gjerne sjekke hvor mange masker jeg la opp hvis du vil det.

Gry-Anette

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.