Gå til hovedinnhold

Oppskrift Luksus-lue


Etter jeg skrev dette innlegget om Luksus-lua mi, har jeg fått mange hyggelige mailer med spørsmål om oppskrift. Slik gjør meg så barnslig glad! :) Ettersom lua ble til underveis uten å skrive noe ned, har jeg måttet telle og studere litt men nå er den nedskrevet. Og her kommer oppskrift til alle som vil ha seg ei luksus-lue:



G-Anette's Luksus-lue

Garn: 3 nøster Sandnes Kashmir Alpakka (2 nøster er nok for en litt kortere variant)
Pinner: 4,5

Legg opp 80 m. Strikk 2 r,2 vr i 5 cm. 
På neste omgang øker du 1 m mellom alle de 2 rette hele omg rundt = 100 m.
Fortsett med å gjenta følgende 4 omg til arbeidet måler 26 cm eller ønsket lengde:

1. *3 r, 2 vr*
2. *3 r, 2 vr*
3. Fletteomg: *2 r settes på flettepinne foran arbeidet. Strikk 1 r og så de to r fra flettepinnen, 2 vr*
4. *3 r, 2 vr*

Fellingen starter på omg etter en fletteomg:

1: *3 r, 2 vr smn*
2: *3 r, 1 vr*
3: *2 vridd r smn, 1 r, 1 vr*
4: *2 r, 1 vr*
5: *2 vridd r smn, 1 vr*
6: *1 r, 1 vr*
7: *2 vridd r smn*

Snurp sammen, fest tråder, ferdig luksus-lue! :)

Jeg blir kjempeglad om du har lyst til å strikke denne, og ekstra glad om du legger igjen kommentar hos meg så jeg kan komme å se på din luksus-lue :)

Nyt fredagskvelden der ute!

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Tusen takk for mønster, den lua er berre så fiiin:))
Synnøve sa…
Så snill du er som deler!! :) God fredag til deg! Her går det i kragejakkestrikk til meg selv :)
Charlotte sa…
Denne var kjempefin!! Tusen takk for at du legger ut oppskriften! Denne skal jeg prøve meg på en dag :)
hanne sa…
Tusen takk for oppskrift - fristende å prøve seg på denne!
Ønsker deg en riktig god helg!

Klemmer
Bundingen sa…
Så koselig at du deler oppskrifta på denne fine lua! Tusen takk til deg og god helg!
Snille, snille deg som lager og deler oppskrift med oss♥ Denne var bare nyyydelig!
klem fra Sissel
Glemte å si at du også er nydelig da :)
Birgitte sa…
Tusen takk for at du deler mønster på denne finfine luen:) Så snill du er:)
Stinemorღ sa…
Søte deg som deler oppskrift!
Luksus lua di er så lekker - jeg elsker jo fargen!

Ønsker deg en fin-fin helg,
klemღ
Ane sa…
Jippi!! Tusen takk. Nå gleder jeg meg til å strikke lue. :) Ha en fin helg. :)
Tusen takk!!! Denne lua er bare knallfin, kanskje jeg må prøve meg med flettepinne...

God helg!
Marlene sa…
Nydelig lue.
SÅ mye fint her inne hos deg.
Har hatt strikketørke, og nå
fikk jeg MASSE inspirasjon til
å finne frem pinnene igjen.
Eller symaskina.

Legger meg til som følger,
gleder meg til å komme igjen. <3

God helg. Klem Marlene
BodilE sa…
Kjempefin lue! Takk for at du tar det tid til å skrive ned oppskriften!
Ha en fin dag :)
mimouna sa…
Nydelig lue i skikkelig luksusgarn.

Ønsker deg en flott helg. :)
Frieblonder sa…
Tusen takk for mønster! Den var knallfin! Og tøflene under her - me like! Lager noen som er nesten like, men har ikke heklet den fine kanten rundt. Og ja, pene nøkkelringer er et must, i tillegg er det lett å finne nøklene..hihi..:)
Tusen takk for at du deler oppskriften!
For ei nydelig lue :-) tror kanskje jeg ender opp med enda et prosjekt rimelig snart jeg ;-)

Jeg lo godt da jeg så bildet ditt litt lenger nede - ta alt av sølv og gull, men garnet mitt rører du ikke :-D

Ha en herlig dag - klem Siv
jannda sa…
Kjempe fin lue, den skal jeg definitivt snart sette i gang med :) Utrolig mange fine ting du har laget. Jeg har lagt meg til som følger. Ha en flott søndag, og takk for at du deler oppskrifter :)
Judith sa…
Det var ei super lue, så flott at du deler oppskrift :-)
Monica sa…
Hei på deg.
Tusen takk for oppskrift på den flotte luen!!!
Har tittet litt nedover på bloggen din..., guri malla så mye flott du lager!!
Ønsker deg en riktig fin fin tirsdag, og fortsatt god uke ;)
Klem, Monica
Så mye fint du strikker. Og supert at du legger ut oppskriftene da. Har strikket en isipisi lue til jenta mi. Lager et innlegg og linker til deg der : )

Ha en finfin onsdag videre!
Nikki sa…
thank you for the pattern... you have a fantastic blog :) have put u on my blog see u are from Tromsø as well :)
Tusen takk for oppskriften! Spørs om ikke jeg strikker meg ei sånn ei etter hvert, ja! :)
Gro sa…
Den er så fin! Min lue finner du på http://www.ravelry.com/projects/grokiil/cabled-hat.
Tusen takk! :)
KahviKaneli sa…
Tusen takk for dette oppskrift :O)
Christel sa…
Tusen takk for oppskrift;) Skal prøve meg på denne nå før jul- fin venninnegave;)
Unknown sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
G-Anette sa…
Heisan Runa og tusen takk for hyggelig kommentar :) Beklager sent svar, ville teste lua på min 9-åring først slik at jeg kunne komme med ett ok tips til deg :)
Tror faktisk det er nok å legge opp 4 (maks 8) masker mindre. Du kan jo justere lengden ca 4 cm så blir det sikkert fint. Men min jente syns den lange varianten var super ;)
Lykke til.
Unknown sa…
Hei!

Synes det er supert at du deler oppskrifter med oss. Jeg holder på å lære meg flettestrikking no. Så denne var midt i blinken. Skal ha utstilling den 12 denne måneden med det jeg har stikket i løpet av de fem siste uken og der kommer blandt annet min egen luksus-lue til å være med.

Takk for oppskriften og håper på flere inspirerende innlegg

Mvh

Beate

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.