Gå til hovedinnhold

Strikket sett og sjarm-penal



Da var Thermis-settet ferdig. Har strikket en del av disse tidligere, men nå er det en god stund siden. Faktisk så lenge siden at jeg ikke husket oppskriften til lua og heller ikke hvor jeg hadde lagret den... Så da var det å kontakte en venninne av meg som har fått den tidligere - og be om min egen oppskrift :) Men nå skriver jeg den hvertfall ned her, til meg selv og til dere :)


Thermis-lue
Garn: Dobbel tråd Drops Merino Extra Fine
Pinner: 4,5 og 5
Garnmengde: 110 gram

Legg opp 76 masker på p nr 4,5
Strikk vrangbord: *1 vridd r, 1 vr* i ca 4-5 cm.
Bytt til pinne nr 5.
Strikk mønsterrapport:
1. og 2. omg - 2 rett 2 vrang
3. omg - rett hele pinnen
4. omg - vrang hele pinnen
Gjenta omg. 1-4 så lang som du vil ha luen. Jeg startet fellingen da lua (inkl vrangbord) var ca 20 cm, da blir den litt “baggy” men ikke slik at den henger.

Felling:
På omgang nr 2 med "2 rett 2 vrang" på mønsterrapporten strikkes de 2 vr sammen hele pinnen.
Strikk 3 omganger med mønster til du er tilbake til omg nr 2 med "2 rett 2 vrang".
Strikk de 2 rette sammen hele pinnen.
Strikk 1 omg rett.
2 rett sammen hele pinnen.
1 omg rett.
2 rett sammen hele pinnen.
Snurp sammen.



Det doble garnet kombinert med pinnestr gjør at dette blir en tykk og "kompakt" lue og den sitter tett til hodet (er ikke en typisk "baggy" lue). Bruk tynnere garn og legg opp flere masker for en tynnere/mer baggy variant. Ta eventuelt en omgang ekstra med "2 rett sammen" på fellingen. Husk at antall masker du legger opp må kunne deles på 4 :) Halsen er en enkel variant av thermis.


Emma har lenge bedt meg om å sy henne ett penal. Og selvfølgelig vil jeg jo det! Er ikke så ofte hun ber meg lage noe til henne. Men jeg lider av glidelås-skrekk! Penalet fikk nesten både knapper og borrelås, og en tur innom søpla har det også vært.. Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig. Jeg har søkt på nett og fant en hel haug med oppskrifter, men likevel sliter jeg når jeg skal sette igang.


Hvis noen vet om en "dummies"-oppskrift der ute, så si  i fra ;) Jeg har faktisk veldig LYST til å lære meg dette! Er så mange flotte mapper/punger/vesker og slik man kan lage.. For ikke å snakke om alle de nydelige stoffene som fins der ute.... Emma fikk velge stoff selv, tror dette er en duk jeg kjøpte på Princess i fjor sommer. Frisk og flott. Alt i alt ble det jo ett "sjarmerende" penal, men det må sies at bildene er tatt med omhu ;)

Men nå skal jeg tilbake til noe jeg føler meg trygg på, nemlig sy luer! Og i kveld er det tilbake til soljakka tenker jeg :)

Tuddelu!

Kommentarer

Ina sa…
Så kreativ du er!

Herlige farger på sjarm-pennalet, regner med Emma ble storfornøyd ;-)

..og kjempesnilt av deg å legge ut oppskrift på lua. Rart hvor fort man glemmer oppskrifter? Det hører vel til korttidshukommelsen antagelig, med mindre den er produsert i stooort antall ;-) Stilig sett forresten.

Ha en strålende uke! Klem
Karianne sa…
Så fint at du deler oppskriften! kjempefint vintersett du har strikka:)
Jorunn sa…
Skikkelig fint sett! Dette fikk jeg lyst til å prøve meg på. Tusen takk for oppskrift!!
Når det gjelder syprosjekter så kunne jeg også trengt et dummy-kurs ;) Symaskinen og jeg er ikke akkurat bestevenner, he he.
Kristin sa…
Nydelig lue og hals-sett! Og flott at du deler oppskriften, tror kanskje jeg må gjøre et forsøk på dette settet.
Håpe du får noen gode tips når det gjelder montering av glidelås, for det er det flere som trenger;)
Flott blogg du har forresten;-)
Snuppesnella sa…
Enda en fin lue ! Den var kjempefin. Og så hals også. Ååååå du frister bare mer og mer !

Takk for oppskriften. Du er snill !

Å så syr du også ! Penalet var kjempeflott ! Har som deg, glidelåsfobi. Ser ut som du takler det bra.

Klem fra en bergenser til en tromsøværing. :)
Rekkehuset sa…
Hei,først vi jeg si tusen takk for hyggelige kommentarer hos meg:-) Det blir jeg glad for! Nå har jeg tatt meg en god titt inne hos deg, både her og i lue-avdelingen, og du verden så mye flott du har laget! Jeg har også et visst snev av sy-i-glidelås-skrekk, og det begrenser syingen min endel. Men pennalet ser jo veldig fint ut, og mottakeren ble sikkert glad:-) Ha en fortsatt fin og kreativ uke! Hjertelig hilsen Hanne.
Supertakk for oppskriften:) Den skal prøves straks:)
Pernilla sa…
Thermishals har jeg sett på og tenkt og strikke men et sett med hals og lue er ju helt topp. Takk for oppskriften.
Første gang jeg er hos deg på besøk. Jeg kommer tilbake for her fantes det mye fint og se på og bli inspirert av.

Pernilla
renate sa…
Hei:) Flott lue og hals, tusen takk for at du deler oppskrift!!! Jeg har akkurat laget penal og henviser i bloggen min til en oppskrift som var lett å forstå. Ta gjerne en titt:)
lise sa…
Flott sett, og pennalet ser da helt proft ut! Trenger du hjelp, har du jammen vært god til å ta bilder. ;-)

Jeg laget en gang en veiledning til hvordan sy en sminkepung med glidelås, og samme metode kan selvsagt brukes til pennal og ellers alt annet som trenger en glidelås i "toppen".

Vil du se om den kan være til hjelp, finner du den her: http://www.lises.net/blogg/?page_id=955
Vårsol sa…
Hei. Kjempefin lue og hals du har strikket. Takk for oppskrifta, jeg tror jammen jeg skal forsøke meg på denne snart. Godt med litt avveksling fra broderinga.
Ha en fin kveld med soljakka.
lena sa…
Det er jo så flott det settet! Tusen takk for at du legger ut mønster:) Jeg skal prøve dette:) Flotte farger på penalet da gitt;)
Utrolig fint sett, tusen takk for at du deler oppskrift!

Og flott penal - jeg har også glidelåsskrekk og styrer unna alt med glidelås i, men tror jeg må utfordre meg selv litt der snart igjen. Er jo så utrolig masse fint man kan lage:).

Ha en koselig kveld!
Miriam sa…
Å, det settet så herlig ut! Oppskriften skal lagres med en gang :)
Har desverre ikke noe tips til glidelåssying, har bare sydd det for hånd selv. Og det anbefales ikke ;)
Ønsker deg en fin dag!

Klem
Stinemorღ sa…
Jammen godt at andre tar vare på oppskriftene dine :) hihihi...
Lekkert sett - tror jeg skal prøve det en gang. Supert at du deler!

Søt sjarmpenal :)

Og takk for varme ord hos meg - slike setter jeg stor pris på!
klem
strikkedilla sa…
Flott sett med fin farge
Veronica sa…
For ett deilig sett!!:) Og, penalet er jo kjempefint! Men, skjønner greia med glidelås-skrekken! Har en anelse av samme skrekken. Men, samtidig syr jeg med pågangsmot og er fornøyd med det. Men, si ifra om du får ett skikkelig hot tips! Jeg vil også bli "spesialist"!:D
Monai sa…
Så flott et sett du har laget.Jeg har nå lagret oppskriften til en seinere anledning.Tusen takk for at du deler.Kjempefin blogg du har med masse inspirasjon å finne.
Gunn sa…
Jeg fikk så lyst til å strikke denne lua og gikk fikk kjøpt meg garn og nå er den ferdig. Den var enkel og raskt å strikke og mønsteret var kjempe bra! Tusen takk skal du ha, skal lenke til siden din når jeg legger den ut på bloggen min.
Ha en fin dag!
Krokoline sa…
:-) Stilig sett! Og vet du, akkurat dette mønsteret strikker jeg i en genser akkurat nå. Samme type genser som jeg har strikket her: http://krokoline.ipublish.no/2010/08/04/10-11-12/

Nå blir jeg jo nødt til å strikke lue og hals til alle som har fått genser ;-)
Renathe sa…
Nå har jeg strikket luen til meg selv :) kjempefornøyd og har allerede en ny en på pinnene!
http://renathestrikker.blogspot.com/2011/02/strikket-til-meg-selv.html

(forresten bildet av jenta de med sauen du har laget er bare helt smelt!!!! :)
Hustvedts sa…
Jeg gikk også og grua for glidelåsene i fjor, men ville gjerne prøve igjen (hadde gjort det èn gang ca i 1995, med god hjelp av en lærer). Jeg fant Lises veiledning (se hennes kommentar), og har siden brukt den ca 10 ganger. Har ikke fullt så stor skrekk lenger, men med ulike glidelåser (lengde, kvalitet, materialer) er det alltid spennende og se om det gikk bra :-) Det var fin trening å sy små punger til barnebursdagsgaver nå i jan/febr. Anbefales!

Lykke til!

Hilsen Sybjørg (ny leser, kommer gjerne igjen!)
Ane sa…
Her var det jammen meg mye fint!! Kjempe fint sett, og takk for at du deler oppskriften. Legger deg til på blogglista mi jeg.
Silje sa…
Jippi! Da har jeg prøvd meg på thermis lua di og oppskriften var veldig fin! Ble litt liten til meg, men heldig for lillesøster ;)

Har lenket til deg i bloggen min og lua kan sees her: http://siljhe.blogspot.com/2012/01/jeg-lever-d.html

Tusen takk og godt nytt år!
Anonym sa…
Å sy glidelåsar er ikkje så lett... Har du brukt glidelås-fot på symaskina? Det gjer det litt lettare enn med ein vanleg fot iallfall:)
Anonym sa…
Så koselig blogg du har:) jeg lurte på hvor mange masker du la opp til halsen?
Takk for at du deler dine mønstre.
Hilde
G-Anette sa…
Hei Hilde og takk for hyggelig kommentar. Jeg har gitt bort halsen 8og får ikke sjekket) men er ganske sikker på at jeg la opp like mange masker som på lua, altså 76.

Gry-Anette
Maria sa…
Først har jeg lyst til å takke for nydelig blogg, har kost meg i flere timer:-) Tenkte jeg ville gi deg en kommentar til glidelås. En måte å løse dette problemet på er å sy i en stoffbit i hver ende av glidelåsen, sømmen skal da gå på tvers av glidelåsen. Disse strykes deretter til hver sin side i samme retning som glidelåsen og klippes slik at de er like brede som glidelåsen. Deretter kan du sy en stikning over for å sikre at glidelåsen ikke kommer seg ut av sømmen. På denne måten kan du lett sy glidelåsen inn i sømmene uten at det blir for tykt. Denne ideen tror jeg det var Lappehuset på Bærums Verk som kom med i ei bok for mange år siden. Det funker i alle fall veldig bra:-) Håper dette var til litt nytte. Har strikket ugler jeg da:-) Takk for tipset!

G-Anette sa…
Hei Maria og tusen takk for hyggelig kommentar, og glidelås-tips! Har ikke hørt om den fremgangsmåten før, men den må testes! :)

Igjen, tusen takk :)
Ha ei fin førjulstid
Klem
Unknown sa…
Tusen takk for oppskrifta���� akkurat ferdig med lua og nå skal jeg begynne med halsen������ Og lua passa helt perfekt������men jeg bare lurer på brukte du like mange masker på både lue og hals? Klem Lise

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.