Gå til hovedinnhold

Tilbake til hverdagen :)


Hadde egentlig ikke forventet at jeg skulle få sy-lyst med det første. Men det var med stor iver jeg tok frem dette stoffet som har ropt på meg i flere uker. Stoffet er ett kjøkkenhåndkle fra Åhlens, det siste de hadde. Skulle gjerne hatt flere for jeg syns motivet er så nydelig! :)  Hadde ikke noen plan da jeg startet å sy (skjer egentlig ganske ofte det..)  Men har jo hatt en plan om å lage meg litt oppbevaringsting til hobbyrommet, så da ble det to like mapper som jeg kan ha blonder og bånd i. 


Jeg klarte ikke å bestemme meg for hvordan jeg skulle lukke dem, om jeg skulle bruke knapper, trykk-knapper, bånd... så da tok jeg foreløpig bare hamptråd rundt. Men det er ikke umulig at de får være slik, for det ble jo ganske fint! Hamptråd er virkelig flott å bruke til mye (selv om det lukter litt hest?) Jeg kjøpte min på Biltema for en billig penge.


I sommer var jeg med på "En kopp med garn" hos Lena. Det gikk ut på at de som ville meldte seg på hos henne, og så fikk vi tildelt en av de andre som vi skulle sende en kopp og garn til. Jeg sendte til Mirdiz og i forrige uke fikk jeg denne nydelige pakken fra Mie. Den falt virkelig i smak! Nydelig garn som jeg gleder meg til å strikke med. Koppen var og helt min smak, deilig farge! Det var godteri og med, men som sagt så fikk jeg pakken i forrige uke.... :) Tusen takk Mie for flott pakke!



Endelig kom selv-lager-knappene jeg bestilte fra USA for en tid tilbake. Samme dag som de kom måtte jeg bare lage meg noen nye. Stoffene er og fra USA (det var den pakken som ble dobbelt så dyr pga toll og moms...nesten så jeg blir flau, fortolling er noe jeg holder på med daglig i jobben min. Jaja...)

Det er veldig godt å være tilbake til hverdagen igjen :)  Men har ikke vært så mye hobby / blogging og bloggbesøk denne uken heller, har vært en del etterarbeid med festivalen. Har registrert meg som firma (som forøvrig ikke var gjort i en fei, det var ett helt eventyr!) Og så har jeg ordnet meg ordentlig nettbutikk. (link også øverst til høyre) Så nå er det litt enklere å bestille. Ingen luer er sydd, stoff kommer om en uke så det er foreløpig 1-2 ukers leveringstid.

I kveld skal jeg gjøre noe jeg har savnet veldig, jeg skal STRIKKE mens jeg ser klisj på tv :)

Ha en fin kveld alle sammen, sees snart ;)

Kommentarer

Stinemorღ sa…
Så søte de ble! Og hamptråd gjør ofte susen :)
Garnet var lekkert - er helt sikker på at du finner noe flott å strikke!
Kos deg med strikketøy og klisj på tv... hihi :) - tror jeg skal gjøre det samme!
Tina sa…
Så flink du er, nettbutikk og eget firma og supersukess på Døgvill - masse som skjer rundt deg for tiden! Liker å følge med deg! Hva blir det neste? :-) Ha en fin torsdagskveld! :-)
mimmi-leone sa…
Så mye fint, herlig farge på garnet og morsomme knapper.

Ønsker deg en fin kveld!

Hilsen fra Mimmi-Leone
lena sa…
Så herlig å se ett nytt innlegg fra deg - iler inn hver gang vet du:) Det er vel litt godt å komme tilbake til hevrdagen også? Så koselig at du har bestilt garn fra stoff & stil! Håper du blir fornøyd! Hvilke typer har du kjøpt? Jeg har begynt på en bukse til Ida nå i baby-ullen deres, og jeg er veldig fornøyd så langt. Første gang jeg koste med baby-ullen fra stoff & stil, syntes jeg bare det virket så godt og mykt! Og det er deilig å strikke av:)
Nydelige oppbevaring du har sydd, kjekt å ha oppbevaring til blonder ja, ellers blir det jo bare rot. Så fint garn og kopp du fikk i bytte ditt:)! Koselig at du strikket og så klisj i går - håper du hadde det supert!:) Ha en super dag.
Chatrine sa…
Mappene ble super fine! Synes det passet med hamptråd:o)

Ha en super fin dag!
Vilma sa…
Åhhh , de er smukke , mapperne og hamptråd går fint dertil. Så opfindsom du altid er , husk nu at sove også :-))
Unknown sa…
Så hærlige mappene ble! Syntes du bare skal ha hamptråd rundt dem, det var i grunnen ganske stilig!

Når det gjelder Bella's Mittens var oppskrifta lang og detaljert og dermed ektremt lett å følge! Anbefales!
Mirdiz sa…
De mappene var kjempeskjønne:)
Garnet ser herlig ut, spent å se hva du kommer til å lage:)
også stilige knapper da! :)

håper du koste deg masse med strikkingen og klisjeet igår;)
Anonym sa…
Kor søt de mappen va :o) Veldig fint med hamptråd rundt.
Garnet og koppen va veldig fin Likte veldig godt fargen på koppen. Like jo det litt søte ;o)

Klem fra Marita
Guri sa…
Først av alt; Gratulerer med egen butikk! Delikat og fin side akkurat som bloggen din! Lykke til med salget!
Mappene til blonder var søte!! Nydelig stoff!
Måtte le når jeg leste kommentaren din hos meg; fiskerogn... skjønner at du måtte tro det hadde rabla helt for meg :)
God helg! Klem :)
Miriam sa…
Kjempefine mapper! De knappene ble veldig kule, kjekt med litt annerledes stoff :)
Nå skal jeg inn og titte på nettbutikken din ;)
Hehe, du er jammen ikke snau! Hadde aldri trodd du kom til å sette deg til symaskinen igjen før om minst en måned etter Døgnvill-produksjonen! Hehe, er søkkimponert! Kjempefine mapper til blondene dine ;)

Mvh Linda Therese.
Unknown sa…
Kjempsøte mapper med hamptråd rundt. Syns den kombinasjoenen var veldig flott sammen... :O)

Så fint bilde fra standen din og så utrolig morsomt at du solgte så og si alle luene.

Klem
Så flotte mapper du har sydd!! Jammen er du produktiv og flink:))
Så fine mapper,kjempelurt med hampetau. Jeg har også sånne kjøkkenhåndkær, og mønsteret er nydelig...
Det gode med høst og hverdag er gjerne at man får tid til å ta frem strikketøy da. Det blir hvertfall litt lengre kvelder her i gården.

Ønsker deg ei fin fin uke ;)

Inger Sofie
mimouna sa…
Oj, her var det mye fint! Gøy å lage noe når man har så flott stoff og garn som utganspunkt. Likte de knappene!
Anonym sa…
har 7 barnebarn, alle har G-Annette luer :))

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Strikket sett og sjarm-penal

Da var Thermis-settet ferdig. Har strikket en del av disse tidligere, men nå er det en god stund siden. Faktisk så lenge siden at jeg ikke husket oppskriften til lua og heller ikke hvor jeg hadde lagret den... Så da var det å kontakte en venninne av meg som har fått den tidligere - og be om min egen oppskrift :) Men nå skriver jeg den hvertfall ned her, til meg selv og til dere :) Thermis-lue Garn: Dobbel tråd Drops Merino Extra Fine Pinner: 4,5 og 5 Garnmengde: 110 gram Legg opp 76 masker på p nr 4,5 Strikk vrangbord: *1 vridd r, 1 vr* i ca 4-5 cm. Bytt til pinne nr 5. Strikk mønsterrapport: 1. og 2. omg - 2 rett 2 vrang 3. omg - rett hele pinnen 4. omg - vrang hele pinnen Gjenta omg. 1-4 så lang som du vil ha luen. Jeg startet fellingen da lua (inkl vrangbord) var ca 20 cm, da blir den litt “baggy” men ikke slik at den henger. Felling: På omgang nr 2 med "2 rett 2 vrang" på mønsterrapporten strikkes de 2 vr sammen hele pinnen. Strikk 3 omganger med mønster