Gå til hovedinnhold

Oppskrift Anna's bolero

Her er oppskriften på Anna's bolero som jeg lovet dere :)
Anna's bolero
Garn: Drops Merino ekstra fine (dette er garnet jeg valgte, men jeg syns i ettertid at det ble litt tykt. For en lett sommer-bolero anbefaler jeg litt tynnere garn, eks Lerke fra Dale)
Pinner: nr 4
Størrelse: 2-4 år
Boleroen strikkes "i høyden". Det startes med det ene forstykket og strikkes rundt og ender med det andre forstykket. Bare rette masker og nesten ingen montering.
Mønster-rapportene består av pyntespisser i den ene enden og forkortede omganger i den andre.

Mønster-rapport:
1.p Strikk r til 4 m igjen på venstre p, 1 kast, 2 r smn, 1 kast, 2 r
2.p Strikk r til 5 m igjen, w&t (wrap and turn, beskrivelse lenger ned)
3.p Som pinne 1
4.p Strikk r til 10 m igjen, w&t
5.p Som pinne 1
6.p Strikk r til 15 m igjen, w&t
7.p Som pinne 1
8.p Fell 4 m, resten av pinnen strikkes rett.

Oppskrift:
Forstykke: Legg opp 40 m og strikk 1 p r. Strikk 8 mønster-rapporter
Tre en tråd gjennom de 13 maskene som er nærmest pyntespissen, disse skal du strikke inn igjen etter armen er strikket.
Arm: Strikk r over de 27 m du har igjen, legg opp 7 nye masker (mot der pyntespissene kommer). Strikk r tilbake. Strikk 10 mønster-rapporter
Bakstykke: Tre de 13 maskene fra tråden tilbake på pinnen og strikk 2 p r. Strikk 16 mønster-rapporter
Arm: Overgang til arm strikkes lik den forrige. Strikk 10 mønster-rapporter
Forstykke: Overgang fra arm strikkes lik den forrige. Strikk 8 mønster-rapporter. Ved felling av de fire maskene på siste mønster-rapport fortsetter du fellingen pinnen ut.

Sy sammen under armene og lag hemper til knapper, eller eks to flettede garnbånd evnt silkebånd som knytes. Ved alle overgangene blir det altså 2 pinner med rette masker som ikke er med i "felle-systemet" men dette er det kun "strikkeøyne" som kan se på det ferdige resultatet :)

Beskrivelse w&t = Wrap and turn. Ta en maske løs av, flytt tråden mellom pinnenne slik at den ligger mot deg. Ta samme maske (nå fra høyre pinne) løs av. Snu arbeidet. Tråden legger seg som en løkke rundt masken. Fortsett i mønster. Dette syns jeg er den peneste teknikken på å lage forkortede omganger. Det blir ikke hull og ser jevnt og fint ut. Tips: søk på "wrap and turn" på Youtube hvis dere vil ha en live beskrivelse.

Boleroen er størrelse ca 2-4 år, men det er enkelt å korrigere ved å legge opp færre/flere masker og strikke færre/flere mønster-rapporter.



Dette er morsom og enkel strikk, håper noen har lyst å prøve seg :)

God helg og god strikking jenter :)
Klem G-Anette

Kommentarer

Veronica sa…
Så generøst av deg! Utrolig flott bolero, så du skal ikke se bort fra at dette blir en hit i blogglandia! Setter'n opp på lista mi jeg:)
Mirdiz sa…
Det er en skikkelig nydelig bolero, tusen takk for at du deler oppskriften! :)
lena sa…
takk for oppskrift på den nydelige boleroen!!! den blir nok strikket til lille ida for neste sommer:)!
Monai sa…
Så nydelig bolero på ei søt pie.
Tusen takk for at du deler oppskriften.
Guri sa…
Så nydelig den var! Tusen, tusen takk for at du deler mønsteret med oss :)
Denne MÅ jeg bare strikke :)
Anonym sa…
Nydelig! Tusen takk for oppskrift!
Kunne tenkt meg å strikka den i str 6 mnd. Men skal tro hvor mange masker og mønster-rapporter jeg bør ha da? Noen tips? ;-)
mimouna sa…
Den var kjempesøt! Den som hadde en liten tulle å strikke til...
Vilma sa…
Hej Søde Anette:-)
Tak fordi du tænkte på mig da du skulle give Award:-) Jeg er bare sååå dårlig til at modtage disse , jeg ville ikke kunne vælge hvem jeg skulle give til ( har gjort det een gang , det var slemt )Håber på tilgivelse , og igen : Tak for anerkendelse :-)) Knus Vilma
mono sa…
Supersøt! Takk for at du deler! =)
God søndag!
Stinemorღ sa…
For en nydelig bolero! :)
Og helt herlig at du deler oppskrift - tror den må på pinnene her til minstemor.

Du har en flott blogg! Utrolig mye lekkert du lager :)
Tusen takk for titten :)
- jeg kommer helt klart tilbake...

Ha en fin dag!
Så nydelig! Kanskje en god anledning til å prøve å strikke i lerke?
Felisi sa…
Kjempesøt bolero! Og vi har en liten snuppe i familien som fyller 3 neste uke, hmmm...
Synnøve sa…
Takk for hyggelig kommentar hos meg! :) Denne boleroen var riktig lekker - jeg legger den til blant mine favoritter! Koselig at du deler med oss lesere!
Absolutt helt nydelig bolero!
Wenche sa…
Tusen takk for flott oppskrift på bolero. Har strikket en i Alpakka og en i Lerke. De ble fine begge to.
Bamsekram till dig för att du delar med dig av detta fantastiska mönster. Jättebra mönster och rolig var boleron att sticka.

/Carina
Hej Anette! Kan jag låna bilden på Annas bolero till min blogg och länka till dig? Boleron min är klar men min kamera har tyvärr gått sönder.


Gott Nytt År!
Carina
bustekaffi sa…
Oi, w&t var lurt! Det var en fin løsning på hullproblematikken! Tusen takk for tips :) Så det var lenke til dette tipset fra nøstebarn-boggen :)
Felisia sa…
Hei
Tusen takk for oppskrifta på boleroen.Har nå strikket den ferdig, må bare feste trådene før bilde tas.Minsten min er onkel til ei tulle på to, så den blir nok fin til henne, vil jeg tro. Igjen tusen takk.
Ingrid sa…
Takk for oppskrifta. Jeg har nå strikka to til snuppelura. Jeghar brukt Sumatra og merino Extra Fine. Jeg syns de ble litt vide, så hun har noe å vokse i. Mulig jeg strikker litt løst. Mottakeren er veldig fornøyd.
Strikkesinen sa…
Hvor er den yndig. Tak fordi du vil dele opskriften med os andre. Jeg har lagt et link ind til opskriften på min blog, håber det er i orden.
Stubbetufsa sa…
Takk for oppskrift på skjønn bolero!
Hilsen og klem fra samfylking (heter det det? Jeg bor i Troms også).
Blåbærtua sa…
Å du verden så mye fint du har laget. Jeg kjenner strikkekløen komme snikende. Tusen takk for masse inspirasjon og for alt du deler. Nå må jeg finne frem litt garn... Godt Nytt År!!!!
D´sign sa…
Tusind tak for en fantastisk bolero,lige den jeg ledte efter. Hilsen Abekattens, fra
mosterskuffert@blogspot.com
Sølvtråden sa…
Det var en lekker bolero!
Tusen hjertelig takk for oppskrift :)
Så flott bolero. Takk for at du deler oppskrift. I går kjøpte jeg garn til boleroen din. Forhåpentligvis blir det julegave til min lille niese.
AngliaKakao sa…
Så fin en liten jakke! Jeg setter den opp på "dette vil jeg strikke lista mi". Og så flott at du deler oppskrifta:-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.